El mateix any de la fundació del Club Ferroviari de Terrassa (1981) es va cel·lebrar una exposició irrepetible a l´antic Mercat del Born i a la Estació de França simultàniament, “TRENS I ESTACIONS”. El que presento no es exactament un llibre si no el catàleg de la Exposició. Molts dels socis veterans també hi vareu anar i per a les noves generacions també és important que la coneguin.
També s´hi presentava la exposició itinerant del Centre Georges Pompidou “LE TEMPS DES GARES” que s´havia exhibit a diverses ciutats europees des de el 1.978 amb força èxit de participació.
Per si esteu interessats en ampliar la informació us passo un enllaç que espero podeu descarregar, on he fet un parell de videus explicatius:
Atenció:
Al següent enllaç accedireu a l’àlbum de “Fotos” del compte Google del Butlletí, amb els dos videus:
Recomano que si us els voleu i els podeu descarregar, els mireu en un ordinador o com a mínim en una tablet, ja que en un mòbil, per a mi, no té cap gràcia
Per mi la millor pel·lícula de temàtica ferroviària és “EL TREN” de John Frankenheimer, del 1.964. La magistral interpretació d’en Burt Lancaster i en Paul Scofield, a part d’altres actors secundaris, donen un dinamisme i una acció trepidants al llarg de tota la pel·lícula. El mateix Burt Lancaster va a aprendre a conduir una locomotora de vapor per poder donar més realisme al seu paper protagonista. Els xocs i sabotatges son tots reals, ja que es va fer servir material que estava a punt d’ésser desballestat.
En aquest enllaç,
us passo un documental que es diu “making the train”, és a dir com és va fer la pel·lícula. Curiosament el documental és en color, quan com recordareu la pel·lícula original és en blanc i negre. El reportatge està en francès però s’entén força bé.
Burt Lancaster (The Train 1964) Chased by Spitfire
Enllaç al YouTube:
Acabo els comentaris sobre la pel·lícula, ara sí, amb unes imatges de la mateixa, on surt la coneguda escena de l’atac d´un avió britànic “Spitfire” a la locomotora francesa. Recordeu que, com que durant la guerra França era un país ocupat, els ferrocarrils eren considerats objectiu militar. A part de la espectacularitat del raid aeri, ho es més encara la descomunal frenada que fan dins a un túnel força curt per protegir-se de la agressió. Primer claven el frens, tallen vapor i arriben a fer “contramarxa” que era ni més ni menys que invertir el sentit de circulació. Això era una maniobra que els ferroviaris només feien en molt contades i excepcionals ocasions -en cas de greu perill com aquest- ja que hi havia un risc elevat de provocar greus danys a les vàlvules i pistons de la locomotora.
Com a documents aquí tenim la portada d´un catàleg Märklin de 1.930. Fins a finals dels anys 60 eren verdaderes obres d´art, ja que hi havien dibuixos amb aquarel.les molt ben fets i de gran valor artístic. A part de trens, Märklin ha fabricat altres joguines tècniques com el Märklin-Metall, avions, cotxes, màquines de vapor, un equivalent al nostre “Scalextric” i fins i tot cuinetes.
Anuarios de Märklin
Per al que també estigui interessat en ampliar informació, adjunto l’enllaç a l’anuari de catàlegs. Si “cliqueu” a sobre d’un any concret us podreu baixar el catàleg sencer de l´any en qüestió.
I ja per acabar, el darrer document, -aquests si que el tinc físicament- presento el catàleg ELECTROTREN de 1.970. Es veu un Ferrobús sobre l´impressionant viaducte del riu Esla anomenat Martin Gil.
Per contra a les espectaculars portades dels catàlegs i caixes de trens de la època (JYESA, PAYA o el mateix ELECTROTREN) el que hi havia dins solia ésser molt més modest, com podeu veure i recordar els més grans. Aquesta petita locomotora “Sharp Strewart” va esser la única que va tenir aquest fabricant en catàleg fins a l´any 1.980-81 en que va sortir la 333. Hem hagut d´esperar molts anys doncs per tenir un material ferroviari representatiu de la península i poder formar composicions mínimament decents. FÍ DE LA PRESENTACIÓ.
Esteve Cot
12-MAIG-2020
Deixa un Comentari