Qui som?

El Club Ferroviari de Terrassa

El Club Ferroviari de Terrassa – Associació Egarenca d’Amics del Ferrocarril – agrupa les persones interessades en el ferrocarril, ja sigui a escala natural o reduïda; promou la divulgació històrica i tècnica del ferrocarril i fomenta entre la ciutadania l’ús i interès pel ferrocarril. És una entitat sense ànim de lucre.

El Club Ferroviari de Terrassa va començar les seves activitats cap a les darreries de l’any 1981 quan un grup d’afeccionats al ferrocarril i al modelisme ferroviari es varen reunir a resultes de les converses mantingudes en un comerç de Terrassa dedicat al modelisme.
Els Estatuts del Club foren aprovats pel Govern Civil de Barcelona amb data de 7 de gener de 1982. Les gestions per aconseguir un local social ens encaminaren cap al Centre Cultural de la Caixa de Terrassa, lloc on des de l’inici quedà fixada la nostra seu social. Posteriorment tinguérem la oportunitat de poder adquirir en bones condicions un local de propietat, on disposem al voltant d’uns cent cinquanta metres quadrats de superfície. Està situat al passatge de Venècia, molt a prop del Ferrocarril de Vallparadís. Aquest local fou adquirit a la darreria de l’any 1999; a final del 2000, un cop condicionat, hi férem el trasllat i el dia 29 de setembre de l’any 2001 en férem la inauguració oficial.
En aquest local social és on actualment duem a terme una part de les diferents activitats que el Club realitza. Hi ha un espai dedicat a modelisme i al maquetisme, amb maquetes de diferents tipus; una biblioteca especialitzada amb secció de vídeo, una sala de juntes i un espai polivalent.
La biblioteca conté també una considerable quantitat de llibres de temàtica ferroviària, així com també moltes revistes antigues i modernes dedicades específicament al ferrocarril. Una part del fons de la biblioteca provenen de donacions de socis i simpatitzants.
Tenim una gran maqueta a escala H0 (1:87) que combina els dos sistemes tecnològics més comuns. També hi ha una maqueta dedicada a l’escala N. Sense oblidar un mòdul amb la normativa de la FCAF, on representa l’antiga estació de Torrebonica de Terrassa.

D’entre les activitats públiques més importants que el Club ha dut a terme cal destacar les exposicions realitzades al Centre Cultural: “El tren i el seu món” al 1982; “Els altres trens” al 1985 i la realitzada el 1991 a la Sala Muncunill de l’Ajuntament de Terrassa amb el lema “Els trens ahir… avui… demà…” Així com xerrades, conferències moltes d’elles relacionades amb els aniversaris ferroviaris del nostre entorn com ciutat, les últimes dedicades al 100 anys de l’arribada del Tren de Baix a Terrassa i els 160 anys de la inauguració del tram entre Terrassa i Manresa.
Una vegada l’any realitzem una sortida per conèixer temes ferroviaris de tot tipus. Com per exemple, la visita a la colònia ferroviària de Sant Vicenç de Calders, la caminada per l’antic traçat del cremallera de Montserrat o pujar i conèixer els funiculars que tenim a Barcelona.
El Club, en col·laboració amb el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, ha posat a punt la reconstrucció de la maqueta ferroviària que forma part de la donació que el Sr. Joaquim Gili va fer al Museu. A més de la restauració, en conveni amb el Museu, és la entitat encarregada de mantenir-la i fer-la funcionar. Aquesta maqueta té una superfície d’uns 50 m2 i està completament decorada.
El Ferrocarril de Vallparadís és l’activitat on més dedicació s’emporta doncs cada diumenge de l’any, menys el mes d’agost, obrim per tota la gent que vol conèixer i gaudir del tren tripulat.
El Club Ferroviari de Terrassa és membre fundador de la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril.
Actualment el Club Ferroviari té més de 150 socis, amb una junta directiva designada per l’Assemblea General de socis.