Bases de les locomotores del F.C. de Vallparadís (per Emilio Cano)

Bases de les locomotores del F.C. de Vallparadís (per Emilio Cano)

Les locomotores que componen el FC de Vallparadís estan basades en models reals. La majoria són d’inspiració americana mentres que algunes són d’inspiració europea. Però el que la gent ignora sobre les locomotores del FC de Vallparadís no és només la base de la locomotora en sí, sinó l’origen de l’esquema de la pintura. En el cas de la Santa Fe o de la Dash són prou conegudes degut a l’esquema de pintura; en canvi, la gent no sap realment la base de la locomotora original. Ni tampoc no sap l’origen de la pintura de l’Americana, la locomotora vermella.

En aquest article us treurem de dubtes sobre les bases de les locomotores del FC de Vallparadís i sobre l’origen respectiu de les seves pintures.

AMERICANA

La base de la locomotora Americana és una SW9 de General Motors, una locomotora de maniobres que és prou coneguda per la seva doble sortida de fums a la part superior del capot, la qual es va fabricar entre el novembre del 1950 i el desembre del 1953. Això sí, la base de la pintura no és d’una empresa ferroviària com ve a ser la Rhode Island Railroad, la Canadian Pacific, o la Lehigh Valley Railroad, sinó que la base del seu esquema és una empresa que fabrica cerveses: Coors Brewing Company, que té la seu central a l’estat de Colorado, als EUA.
La locomotora real no és una SW9 sinó una SW8, també de General Motors, però fabricada entre el setembre del 1950 i el febrer del 1954.

SANTA FE

Aquesta locomotora està considerada com el vaixell insígnia del FC de Vallparadís, ja que la seva pintura, juntament amb el nom de l’empresa ferroviària, és prou coneguda a nivell mundial.
El nom de la locomotora fa referència a l’Atchison, Topeka and Santa Fe (ATSF), que després de quasi 100 anys ocupant quasi tota la xarxa ferroviària dels EUA es va fusionar amb Burlington Northern (BN), que es dedica majoritàriament al servei de mercaderies, i va néixer la Burlington Northern Santa Fe (BNSF).
Però el que la gent ignora és la base de la locomotora: Es tracta d’una locomotora inspirada en una altra que va fabricar American Locomotive Company (ALCO) entre el gener de 1946 i el maig de 1959. Concretament, la Sèrie FA, així, la locomotora de Vallparadís té dos eixos per bogie (Bo’Bo),  i la sèrie FA d’ALCO igualment també té 2 eixos per bogie (Bo’Bo). La Sèrie FA d’ALCO, però, mai es va arribar a utilitzar l’esquema de pintura de l’ATSF; la que sí va arribar a utilitzar la dita pintura va ser la seva germana amb 3 eixos per bogie (Co’Co): la Sèrie PA, fabricada entre el juny de 1946 i el desembre de 1953.

DASH

Com el seu propi nom indica la base de la locomotora no li cal gaires explicaciosn a l’igual que la seva pintura. Está basada en una Dash-9 de General Electric. Concretament, el seu nom oficial és C44-9W, que es va fabricar entre el 1993 i el 2004, mentre que la base de la pintura és de la Union Pacific. Aquesta locomotora és la més moderna de totes les que hi han a Amèrica, i està destinada exclusivament per a tibar trens llargs de mercaderies.
Es va vendre en dues versions: una, amb alternadors de corrent continu, amb el nom de C44-9W, que és la més venuda; l’altra amb alternadors de corrent alterna amb el nom d’AC44CW. Tant la C44-9W com l’AC44CW es van fabricar en el mateix període de temps, amb alguns lleugers canvis a les dates.

MERCÉ

Aquesta locomotora de vapor amb nom de dona está inspirada en una sèrie de locomotores angleses de vapor de via estreta que es va construïr originalment per a les indústries mineres.
Degut al seu éxit es va ampliar fins a utilitzar-se com a tren de rodalies per a les famílies dels treballadors de les indústries mineres. La base de la locomotora és una de la sèrie Wren, construïda per Kerr, Stuart & Co. amb distribució d’eixos 0-4-0ST. Les lletres ST corresponen a un tipus de dipòsit d’aigua anomenat Saddle Tank, perquè el dipòsit de l’aigua és a sobre de la caixa de fums, com si fos una cadira de muntar que s’utilitza en els cavalls.
Aquesta locomotora, que va començar a fabricar al 1887, només es va destinar per a vies amb un ample de 686 mm al Ferrocarril de Talyllyn, a Gal·les. Això sí, l’ample de 686 mm no es va arribar a utilitzar fora de les Illes Britàniques, ja que és exclusiu del Regne Unit.

WALDENBURG

El nom d’aquesta locomotora de vapor fa referència a una petita comuna Suïssa al cantó de Basilea-Camp, a uns 33 km del sud de la ciutat de Basilea; i també a un ferrocarril ubicat dins de la mateixa comuna.
La base de la locomotora és una 0-3-0 (o G 3/3, segons la numeració suïssa) fabricada per Swiss Locomotive and Machinery Works (SLM) entre el 1887 i el 1902, i destinada per a circular amb un ample de 750mm.
És considerada com la locomotora de vapor de via estreta més coneguda de tota la història del ferrocarril no només a Suïssa sinó també a la resta d’Europa. Destinada originalment per a treballs mixtes, aquesta locomotora va estar en circulació fins al 1953.

Deixa un Comentari

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.