Parlem de llibres, documents i pel·lícules ferroviàries 11 – Eloi Mateu

Parlem de llibres, documents i pel·lícules ferroviàries 11 – Eloi Mateu

Bones a Tots.

Atenent a que l’ordre dels factors no altera el producte, començarem per la pel.licula , en aquest cas i atenent a que estem en un temps de confinament, una pelicula de Virus ” El Puente de Cassandra”.
El Puente de Cassandra 1976

Ho té tot , una historia d’amor , intriga política, acció,  … imatges de trens suïssos de l’època daurada dels TEE ” Trans Europ Express” i a mes, un virus, que aquests dies estan de moda.

Pel que fa als llibres, n’he escollit 2:

Es tracta de una guia de TOTES les locomotores de Märklin , amb totes les seves variants, sèries, detalls, que han fet de Märklin una marca mítica a tot el món.

Fa uns anys, vaig poder veure i tindre a les mans la Locomotora E800LMS “vermella 2+2+0 amb tender de 3 eixos”, es tracta del Sant Greal de l’empresa . En la seva època anys 1900 – 1910, Märklin era una empresa que feia moltes joguines i va voler fer una peça per al mercat Angles. L’aparició de la 1a Guerra Mundial i sobretot la manca de matèria primera, “la E800 es de llautó”, va fer que NOMÉS tingues 3 encàrrecs. i per tant només fés 3 locomotores d’aquest tipus fet que amb el temps va provocar que el preu d’aquesta locomotora fos escandalosament alt.

Per al que fa a l’altre buc insígnia de la marca, la “Cocodril”, com podreu veure a la fotografia, hi han varies diferències. Cal recordar que aquesta Locomotora durant tots els anys que va estar en catàleg, primer com a referència CCS800 i més contemporàniament com a 3015, era , amb diferència la locomotora més potent de l’època podent arrossegar més de 40 vagons. Les petites diferències que es poden apreciar en les fotografies determinen l’any en que es va fabricar. Si algun dia us cau a les mans una CCS800 , teniu un petit tresor.

El següent llibre és “La tracción a 1500 Voltios en RENFE”.


D’en Jaume Llauro i Roca . Aquest llibre, crec que és molt interessant ja que ens ensenya amb unes imatges molt boniques i explica amb detalls i anècdotes, la historia de les locomotores elèctriques pioneres al nostre país. Haig d’admetre que m’ha servit d’inspiració per a intentar reproduir trens de l’època amb el material rodant actual.
Per últim us passaré un petit tresor que de petit vaig ajudar a fer al meu pare . Es tracta de postals de Terrassa Antigues, i repassant, he trobat que en algunes hi han imatges ferroviàries.

L’estació del Nord.

L’estació dels Catalans. Actualment Terrassa Rambla i soterrada.

També l’estació de Les Fonts de Terrassa. També dels FGC.


Per últim, 2 instantànies del Torrent de Vallparadís, Av. Jacquard, Castell-Cartoixa i Pont de Passeig a principis de segle XX.

Com a curiositat de la penúltima fotografia, la que es veu la escola Industrial, us passo el revers, en el qual es pot veure la fluïdesa del traç a l’hora d’escriure que la gent de l’època tenia. Cal dir que fins i tot els metges redactaven d’aquesta manera . A dia d’avui aquest tipus de lletra es impensable, No en sabem, o anem massa ràpid, o simplement amb l’aparició dels ordinadors, ens hem tornat menys curosos.


Hi ha una curiositat que fa un temps vaig veure en un diccionari que fa molt de temps que volta per casa. Es tracta del diccionari dels Somnis de la Clara Tahoces i referent al tren diu:


Eloi Mateu.
14-MAIG-2020

Deixa un Comentari

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.