Visites virtuals als tresors ferroviaris dels nostres socis/es. VII – Esteve Cot

Visites virtuals als tresors ferroviaris dels nostres socis/es.  VII – Esteve Cot
INTRODUCCIÓ.

Amb el que hem vist aquests dies es fa realment difícil assolir la dignitat que mereix la convocatòria. El meu cas és, també, atípic. Com que visc en un pis no gaire gran no disposo d´espai per una maqueta ferroviària ni res semblant en condicions i la meva modesta aportació es limita al material rodant que he anat col·leccionant des del 1.970. Algunes composicions he trigat molts anys a poder-les completar per manca de material al mercat, ja que no vull entrar en el tema del modelisme artesanal per que encara es més selectiu. Per tant el que veureu aquí probablement us sigui molt familiar per que es tracta del meu material rodant per la maqueta del Club i del que hem gaudit tots molts dissabtes a la tarda. La resta de “tresors ferroviaris” es limita a llibres, revistes i postals que ja tenim al Club, per això em centraré només en el material a escala 1:87.

PRESENTACIÓ.

Des de el punt de vista ferroviari la etapa més interessant del ferrocarril és, sense cap mena de dubte, la EPOCA III perquè abarca encara tot el temps del vapor, les primeres locomotores dièsel que anaven substituint aquestes i les elèctriques que circulaven pels pocs kilòmetres de via electrificats que hi havia i que es limitaven a les rodalies de les grans ciutats i durs ports de muntanya. Veureu doncs la meva col.lecció de locomotores i automotors de RENFE d´aquest període (1.941-1971). Per fer-ho més interessant he cercat una fotografía de la locomotora real al costat del model a escala. D´algunes n´he trobat la mateixa de l´original. També he posat una petita ressenya històrica de cada model.

NOTA IMPORTANT.

Al haver consultat documentació i arxius fotogràfics he posat totes les cites bibliogràfiques i autors de les fotografíes i per tant crec que no es pot considerar que estigui infringint drets d´autor. Si per algún cas, algú es pogués considerar plagiat, ofès o simplement molest m´ho dieu i les esborraríem, però la intenció és que us podeu fer una idea exacta de cada tipus de locomotora, per això insisteixo en posar la foto del model original.



RESSENYA.

La Serie 601-605 de NORTE posteriorment RENFE 0203-0207 estava formada per 5 locomotores construïdes per SCHNEIDER & CIE (“Le Creusot”) al 1.867. Rodatge 0-3-0T. Potència 262 CV. Diàmetre rodes motores 1.000 mm. Pes en servei 27.600 kg. Concebudes per maniobres portaven totes noms de rius. Inicialment eren descobertes (sense cabina). La 030-0204 (“Tarraco”) ex -”el Tera” va estar exposada a Vilanova i la Geltrú i després com a monument davant la estació de Barcelona-Sants. Finalment torna a estar a Tarragona com a monument al barri del Serrallo.

MODEL A ESCALA.

Correspon a la RENFE 030-0204 (“Tarraco”) ex 602 1.602 NORTE construida l´any 1.867 (nº 743 placa constructor). Any de baixa 1.960. Època III.
Fabricant:  IBERTREN MODELISMO, S.L. Sèrie limitada. Any de fabricació del model 2.010. Actualment descatalogada.
Sistema DCC Digital transformat a 3C.

FOTOGRAFIES.

Real:  Foto Josep Ferrater  (Postal EUROFER). Any 1972 (quan estava a Vilanova i la Geltrú).
Model:  Avançant lentament per la via 7 del Club.
INFORMACIÓ TÈCNICA:  FERROPEDIA – Catàleg IBERTREN MODELISMO, S.L.- Pàgina WEB “Trenes Juan”.




RESSENYA.

La Serie 176-181 MZA estava formada per 6 locomotores construïdes per SHARP STEWART & Co entre 1.877-1.878. Rodatge 1-2-0T Potència 464 CV. Diàmetre rodes motores 1.670 mm. Pes en servei 41.580 Kg.  Inicialment concebuda per trens expressos del TBF, després MZA. Finalment només 4 unitats varen passar al parc de RENFE. Acabaren els seu serveis com a locomotores de maniobres. La darrera nº 0202 fou donada de baixa el 1.969.

MODEL A ESCALA.

Correspon a la 179 MZA – 120-0203 de RENFE – (ex 26 TBF) construida l´any 1.878 (nº 2.711 placa constructor). Any de baixa 1.965. Època II.
Fabricant:  ELECTROTREN. Referència 4000. Any de fabricació del model 1.970. Actualment descatalogada.
Sistema ANALOGIC.

FOTOGRAFIES.

Real:  Foto oficial RENFE.
Model: Estacionada a la via 8 del Club amb un mercaderies.
INFORMACIÓ TÈCNICA:  FERROPEDIA – Catàleg ELECTROTREN (1.981).




RESSENYA.

Sèrie 7000 de RENFE (ex NORTE) de 12 locomotores encarregades per a les línies electrificades de la compañía NORTE (Caminos de Hierro del Norte de España) numerades de la 7001 a la 7012. Construïdes per Euskalduna amb tecnología suïssa Oerlikon l´any 1.928. Rodatge Co-Co. Tensió 1.500 V CC. Velocitat máxima 90 Km/h. Potència 1.650 CV. Pes en servei 102.000 kg. Amb la numeració UIC passaren a formar la sèrie 270. Retirades el 1.975 excepte la 7010 que va estar en servei fins al 1.981.

MODEL A ESCALA.

Locomotora 7010 RENFE  construida per Euskalduna l´any 1.928. Època III.
Fabricant:  IBERTREN MODELISMO, S.L. Referència 4201-B. Serie Limitada a 750 unitats. Nº certificat 594. Any de fabricació del model 2005. Actualment descatalogada.
Sistema DCC digital transformat a 3C.

FOTOGRAFIES.

Real: Estació Barcelona – Vilanova. Març 1.956 (Dr. Eisner).
Model:  Apartada a la via 9 del Club en sentit invers de circulació normal.
INFORMACIÓ TÈCNICA: LOCOMOTORAS 12 Antoni Moragas (MAF EDITOR) – Catàleg IBERTREN MODELISMO, S.L.




RESSENYA.

La SECN (Sociedad Española de Construcción Naval) va construir una primera sèrie de trens de rodalies per les línies electrificades de la compañía NORTE (Caminos de Hierro del Norte de España) numerats del 1 al 38 en composició WM-WR (motor amb furgó–remolc amb cabina). Son les UT-300 popularment coneguts com a “PINGUINOS” o “CHISPAS”. Tensió 1.500 V CC. 2 bogies motors Brill 27MCB tipus Pennsylvania. Velocitat máxima 100 Km/h . Potència 600 KW. (816 CV). Pes en servei 106.000 Kg. Equip elèctric Westinhouse. Enganxalls tipus Tomlison. Comandament múltiple fins a 4 trens (8 cotxes). Hi va haver un total de 4 series amb un total de 93 cotxes construïts fins l´any 1.957. Amb la numeració UIC passaren a formar la sèrie 433. A l´any 1.965 amb el canvi d´electrificació a 3.000 V de la 5ª Zona (Catalunya) foren confinats a la  6ª Zona (País Basc) línia de Bilbao a Portugalete y Triano fins a la seva retirada definitiva del servei als anys 80.

MODEL A ESCALA.

Composició de dos cotxes WM 330 – WR 330 de RENFE (ex WM 30 – WR 30 de NORTE) construïts l´any 1.930. 1ª Serie. Època III.
Fabricant:  IBERTREN MODELISMO, S.L. Referència 46041. Any de fabricació del model 2010. “efecte envellit”.
Sistema DCC digital amb selector de 3C.

FOTOGRAFIES.

Real:  Estació Barcelona-Vilanova – Octubre 1.964 (Foto F.) 2ª Serie. 
Model:  A punt de sortir de la via 7 del Club amb un rodalies Barcelona-Manresa.
INFORMACIÓ TÈCNICA: AUTOMOTORES 1 Miquel Palou (MAF EDITOR) – Catàleg IBERTREN MODELISMO, S.L.




RESSENYA.

La sèrie de locomotores 7401-7424 foren encarregades per NORTE el 1.935 per a tràfic mixt (passatge i mercaderies) als constructors Devis de València (part mecànica) i Sécheron de Suïssa (part elèctrica). També hi va participar MACOSA quan es va fusionar amb Devis a partir de la 7415. Per l´esclat de la Guerra Civil les primeres no foren rebudes fins al 1.944-46 ja directament per RENFE i la darrera el 1.950. Destinades a la línia Madrid-Avila, Salamanca, León i Miranda de Ebro. Rodatge Co-Co. Tensió 1.500 V CC. Velocitat máxima 100 Km/h. Potència 3.000 CV. Diàmetre rodes motrius 1.300 mm. Pes en servei 99.000 Kg. Amb la numeració UIC formaren la serie 274. Retirades del servei l´any 1.986.

MODEL A ESCALA.

Locomotora 7417 de RENFE construida per MACOSA l´any 1.949. (nº 77 placa constructor) . Època IIIb.
Fabricant:  IBERTREN MODELISMO, S.L. Referència 42041. Any de fabricació del model 2009.
Sistema DCC digital amb so i transformada a 3C.

FOTOGRAFIES.

Real:  La 7424 estacionada al dipòsit de Madrid-Príncipe Pío  (Foto: Cèsar Ariño) 27-08-1.969.
Model:  Passant per la Estació Ciutat Nova abans d´entrar al túnel. 
INFORMACIÓ TÈCNICA: PARQUE MOTOR 3 (MAF EDITOR) – Catàleg IBERTREN MODELISMO, S.L.




RESSENYA.

La Série de locomotores de vapor tipus Montaña 241-2201 a 2247 popularment conegudes com a “Bonitas” o “Atómicas” estava formada per 57 locomotores construïdes per MTM (Maquinista Terrestre y Marítima) de 1944 a 1952. Velocitat máxima 115 km/h. Potència nominal 2.700 CV. Esforç tractor de 17.690 Kg. Diàmetre rodes motrius 1.750 mm. Tara 204.000 Kg. Originalment de vapor equipaven carregador automàtic de carbó (Stoker). Posteriorment es van anar fuelitzant. Retirades del servei entre els anys 1.971-1.972.

MODEL A ESCALA.

Correspon a la 241-2224 construida l´any 1.950 (nº 621 placa constructor). 2ª sèrie. Any de baixa 1.971. Època IIIc.
Fabricant: IBERTREN MODELISMO, S.L. Referència 4101. Edició limitada a 1.600 uts. Nº de certificat 1328. Any de fabricació del model 2.007. Actualment descatalogada.
Sistema DCC digital transformada a 3C.

FOTOGRAFIES.

Real:  A la placa giratòria de MORA LA NOVA (Manolo Maristany).
Model:  A la placa del Club
INFORMACIÓ TÈCNICA: LOCOMOTORAS 5 Antoni Moragas (MAF EDITOR) – Catàleg IBERTREN MODELISMO.




RESSENYA.

Concebuts com a trens ràpids diürns els TAF (Tren Automotor Fiat) foren posats en servei el 1.952 essent els precursors dels actuals “intercyties”. Motors dièsel 4 temps FIAT OM SDHR2 12 cilindres. Composició M-R-M. Velocitat máxima 120 Km/h. Potència 373 KW (525 CV) per cada cotxe motor. Diàmetre rodes motors 910 mm. Pes total en servei 58.000 Kg. Capacitat 64 places per cada cotxe motor, 46 places remolc (clase única) amb passadís central i seients orientables. Els de 1ª sèrie no equipaven aire condicionat. La resta ja sí i això els diferenciava amb els equips al sostre del tren. Es podien desdoblar per vehicles i circularen en M-M, M-R o inclús M sol. Representaren un gran avenç qualitatiu i confort en el servei ferroviari de l´època donant servei entre les principals ciutats de la península. Reformats dos cops per Euskalduna (1.970) i Talleres Miro Reig (1.972-1.973). Amb la numeració UIC passaren a formar la sèrie 595. Foren retirats del servei el 1.980.

MODEL A ESCALA.

Composició M9505-R9503-M9506 construida l´any 1.952  1ª sèrie (sense aire condicionat). Any de baixa 1.980. Època IIIb.
Fabricant: IBERTREN MODELISMO, S.L. Referència 4701. Edició limitada a 1.500 uts. Nº de certificat 0576. Any de fabricació del model 2.006. Actualment descatalogada.
Sistema DCC digital transformada a 3C.

FOTOGRAFIES.

Real:  El primer tren TAF (M9501-R9501-M9506) es presenta a Barcelona (Foto: autor desconegut) 23-04-1.952.
Model:  Un servei Barcelona-Madrid passa per la via 6 del Club sense aturar-se.
INFORMACIÓ TÈCNICA: RENFE 3 PARQUE MOTOR (MAF EDITOR) – Blog TRENES Y TIEMPOS – Catàleg IBERTREN MODELISMO.




RESSENYA.

La sèrie de 20 unitats d´automotors tèrmics de RENFE 9313-9334 tipus ABJ-7 foren construïts per Carde y Escoriaza (M.C.C.) amb llicència Renault entre el 1.949 i 1.956. Deriven de la primera sèrie ABJ-4 construïts el 1.936-38 per encàrrec de les companyies NORTE i MZA. Rodatge B´2´. Motor dièsel Renault 517J. Velocitat máxima 107 Km/h. Potència 220,5 KW. Diàmetre rodes motrius 850 mm. Pes en servei 16.300 Kg. Capacitat 70 places. Formaren la serie 590 a partir de la numeració UIC.

MODEL A ESCALA.

Automotor Renault ABJ-7 590.331-5 (ex 93331) construït per M.C.C. l´any 1.956 (3ª sèrie). Any de baixa 1.976. Època IVa.
Fabricant: ELECTROTREN Referència 2109 AC Digital. Any de fabricació del model 2.009. Actualment descatalogada.
Sistema DCC digital per 3C.

FOTOGRAFIES.

Real: Automotor Renault 590.325 (ex 93325) a la estació de Tarragona. Any 1.974 Foto FERROPEDIA .
Model: Automotor ABJ-7 590.331-5 (ex 93331) a la via 5 del Club 
INFORMACIÓ TÈCNICA: RENFE 3 PARQUE MOTOR (MAF EDITOR) – Pàgina WEB “Trenes Juan” – Catàleg ELECTROTREN – FERROPEDIA.




RESSENYA.

La sèrie 141F 2101-2417 amb un total de 242 unitats fou la més nombrosa de les locomotores de vapor de RENFE i no heretada de les companyies anteriors. Les 25 primeres inicialment construïdes per Nord British Locomotive i la resta a l’estat espanyol, per diversos constructors (MTM, Euskalduna, Babcox & Wilcox, MACOSA). Inicialment de vapor es varen anar fuelitzant i les darreres es varen fabricar directament per cremar fuel. Rebudes entre el 1.953 i 1.960. Velocitat máxima 90 km/h. Potència nominal 2.000 CV. Esforç tractor de 14.790 Kg. Diàmetre rodes motores 1.560 mm. Pes en servei 166.500 Kg. Foren les darreres locomotores de vapor retirades del servei a l´any 1.975 donant per finalitzada una època gloriosa del ferrocarril.

MODEL A ESCALA.

Mikado 141F-2386 construida per Euskalduna l´any 1.956 (nº de fàbrica 347). Any de baixa 1.975. Època IIIb – IVa.
Fabricant: ELECTROTREN Referència 4145 S AC sonido. Any de fabricació del model 2.009. Actualment descatalogada.
Sistema DCC digital amb so per 3C.

FOTOGRAFIES.

Real: Mikado 141F-2399 construida per Euskalduna a la estació de Burgos el 16.09.1963 (foto T. Rowe).
Model: Mikado 141F-2386 estacionada a la via 6 del Club espera ordre de marxa.
INFORMACIÓ TÈCNICA: RENFE 3 PARQUE MOTOR (MAF EDITOR) – Pàgina WEB “Trenes Juan” – Catàleg ELECTROTREN.




RESSENYA.

L´any 1.965 es varen encarregar 103 locomotores diesel-elèctriques sèrie 1900 amb llicència de GM (General Motors) per poder anar retirant la tracció vapor de les línies no electrificades. Per manca de compliment de terminis de lliurament de la industria nacional, les 10 primeres es varen construir a EEUU. Tenien una imatge típicament americana ja que eren monocabina. La resta es varen construir a l’estat espanyol per MACOSA i eren “Españolas” tipus bi-cabina i se’n construïren fins al 1.972. Rodatge Co´-Co´. Velocitat máxima 120 Km/h. Potència nominal 1977 CV. Motors diésel GM 16-567-C, GM 16-645-C ó GM 16-645-E. Pes en servei 110.000 Kg. S´han anat reconvertin en diverses sots-sèries i reformes. Amb la numeració UIC passaren a ésser la sèrie 319.

MODEL A ESCALA.

Locomotora 1912 construida per MACOSA l´any 1.966 (nº de fàbrica 197). Any de baixa 1.984. Època III.
Fabricant: MABAR Referència 81510S AC sonido. Any de fabricació del model 2.017. Actualment descatalogada.
Sistema DCC digital amb so per 3C.

FOTOGRAFIES.

Real: Locomotora 319-012-1 (ex 1912) amb numeració UIC. Estació de Manresa amb un tren correu (postal EUROFER).
Model: Locomotora 1912 estacionada a la via 7 del Club amb el “Shangai-Express”  Barcelona-Galicia. Amb la tracció diesel s´havia “reduït” la durada del trajecte a 27 hores (en temps del vapor eren 36 h 10 m)
INFORMACIÓ TÈCNICA: FERROPEDIA – Pàgina WEB “Trenes Juan” – Catàleg MABAR – VIA LIBRE.
EPILEG.

Com haureu vist la Sharp Stewart porta la placa 179 de MZA i per tant seria Època II. Amb tot algunes locomotores ténder de les antigues companyies no varen portar mai els topalls quadrats “RENFE”.
El mateix passa amb el ABJ-7 590.331-5 (ex 93331). Com que porta numeració UIC en realitat és d´Època IVa. però he considerat que s´havia de posar en aquest recull
COMENTARI FINAL.

Excepte una locomotora, la resta han circulat totes per la antiga 5ª ZONA de RENFE, siguin les antigues línies de NORTE o de MZA i fins i tot moltes han passat també per Terrassa en els seus anys de servei actiu.
En falten moltes, ja ho sé (las RENFES, les 1.400, 1.600, La Confederación, les Garrats, les 2-3-2T, els “Ganz”, las “Littorinas”, els Ferrobusos, les 4000, etc…). Molts models potser no els veurem mai a escala per que tindrien un cost astronòmic, -sobretot en vapor-… En qualsevol cas, és un intent de digne representació d´un material peninsular que fa uns anys no hauríem ni somiat de poder gaudir-ne. Espero us hagi agradat.
                                                                                    
FI DE LA PRESENTACIÓ.
Esteve Cot.
10-ABR-2020.



Deixa un Comentari

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.