En Josep Julià Aguilar. 1931 – 2019 Petita biografia d’un modelista pioner. Tercera i darrera Part.

En Josep Julià Aguilar.  1931 – 2019  Petita biografia d’un modelista pioner. Tercera i darrera Part.

Josep Julià Aguilar.

1931 – 2019
Petita biografia d’un modelista pioner.

Tercera i darrera Part

Modelisme a escales 1, 0, 00, H0.

Però
no només va fer material ferroviari per a modelisme tripulat, també
es va interessar en el modelisme no tripulat, a escales 1, 0, 00 i
H0.

A
escala 0, sabem que va modelar artesanalment la locomotora tipus
«Garratt» de la RENFE, anomenada popularment «Garrafeta» que està
a la venda per Internet.

La
«Garrafeta» a escala 0.

I
també un automotor de dos cotxes «Brill» dels FGC, amb llum
interior, a escala 00, per circular sobre via de galga H0, també a
la venda per Internet


L’automotor
«Brill» a escala 00.



I finalment, tal i com vareu poder constatar a la foto d’entrada de la primera part d’aquesta biografia, una locomotora «Renfe 242»




Locomotora «Renfe 242» a escala 0

A
banda de fer aquests models de manera artesanal, als seus inicis com
a modelista i abans de fer locomotores de vapor viu, col·leccionava,
modificava i reparava trens a escala 0, especialment, trens «Payá».
En els anys de la comercialització del Trens «Payá» a escala 0,
era l’únic modelista capaç de apariar aquests trens, particularment
els rodatges i les motoritzacions i també fer recanvis d’algunes parts dels trens 
«PAYÀ» i també «MANAMO», «JOSFEL» i «RICO».

Tot això ho podeu consultar i comprovar al seu blog, «JULIÀ TRENS»  sorprenentment encara vigent:

JULIÀ TRENS
Aquí teniu una petita ,ostra dels recanvis i motoritzacions del catàleg:


Les rodes de les locomotores i vagons, fetes de «Calamina», una mena de «Zamak» barat, amb els temps, s’esquerdaven i es desfeien. En Julià les substituïa per unes altres fetes amb «Zamak» o a partir de la fossa de llautó.

I una petita mostra de les seves peces a escala 0:

Pels nostàlgics publiquem un parell de videus del YouTube de trens «PAYÀ»,  «MANAMO», «JOSFEL» i «RICO»:

Tren Payá 987 (2)


Trenes Hojalata Payá, Manamo y Rico  

https://www.youtube.com/watch?v=jbKNc1X0iEE




La seva col·lecció particular.


Quan
el vàrem anar a veure, tenia un circuit a escala 0, en el qual ens
va fer una demostració fent circular alguns dels seus trens,
il·luminats i amb enganxalls magnètics, tot, fet per ell.

Tot
seguit us mostrem unes fotografies de la seva col·lecció. Us
advertim abans, que el local tenia poca llum, les fotos les vàrem
fer amb un mòbil de poca qualitat i l’autor de les fotos no passa de
fotògraf mediocre. Així doncs, ens excusem, de la poca qualitat i
de la poca resolució d’aquestes fotografies. Si més no, mostren
l’extensió, el tipus i la qualitat del material de la col·lecció

La
col·lecció de trens «Payá», a escala 0.

A
escala H0, va construir artesanalment models de la locomotora
“Tàrraco”, amb la cabina descoberta i també amb la cabina
coberta. Aquest models els va fer abans de que la casa “Ibertren”
posés a la venda aquest mateix model de locomotora. A la seva
col·lecció particular disposava d’un de cadascun d’aquests dos
models:

La
«Tàrraco», descoberta

La
«Tàrraco», coberta.

A
la mateixa escala HO, va reproduir artesanalment vagons militars
alemany que feia per encàrrec i venia afeccionats també alemanys
que els apreciaven particularment. Al seu taller, encara conservava
aquests tres models:


I
amb les fotografies d’aquests darrers treballs artesanals acabem
aquesta petita mostra del treball d’un modelista incansable, vital
fins a la seva mort. Tot un exemple.
Agraïments:

El text d’aquesta biografia d’en Josep Julià s’ha elaborat a partir de la informació facilitada pels següents companys i socis que molt amablement han atès a qui subscriu: Ildefons Argemí, Francesc Mas, Eloi Mateu, Jordi Orta i Josep Farell. Les fotografies que l’acompanyen les han facilitat alguns dels companys citats i també del company Albert Carretero i algunes s’han descarregat d’Internet. A tots ells, el nostre agraïment.

Observacions:

Si algun lector d’aquest escrit detecta o constata algun error, li agraírem molt que ens el comuniqui per tal de fer l’esmena corresponent.

Al final d’aquesta biografia relacionarem les fonts en les quals s’ha basat tot l’escrit. A data d’avui, no ens és possible perquè la biblioteca del Club Ferroviari de Terrassa no està operativa temporalment.

Leave a Reply

Your email address will not be published.