En Josep Julià Aguilar. 1931-2019. Petita biografia d’un modelista pioner. Segona Part.

En Josep Julià Aguilar. 1931-2019. Petita biografia d’un modelista pioner. Segona Part.





Josep
Julià Aguilar.
1931
– 2019
Petita
biografia d’un modelista pioner.

Segona Part



Locomotores, vagons, bogies, vies i desviaments per a circuits de 5, 7 1/4, 10 i 15 polzades.




De manera més general, en Josep Julià, va participar o col·laborar en la construcció de molts dels nous circuits de modelisme tripulat que per aquells anys 80 i 90 anaven naixent a Catalunya. Al «Trenet de Can Mercader», de Cornellà, en va fer vagons i també al «Trenet del Parc de Caramar», del Masnou. Els primers trens de passatgers del parc temàtic «Catalunya en Miniatura», per a via de 15 polzades, a Torrelles de Llobregat, són obra seva. I les seves vies i desviaments també, de manera indirecta però, perquè es varen fer seguint, les seves instruccions. El primer d’aquests trens estava compost d’una locomotora i 3 cotxes jardinera.

Al Vallès, va participar en la construcció del Tren del Parc Catalunya, del CEMFES de Sabadell, per via de 7 ¼ i 10 polzades i en el tren desaparegut del «Arboretum de Catalunya», de Cabrils.



Per
al Club Ferroviari de Terrassa directament o per a socis seus va
construir les següents locomotores:





Locomotora
Diesel «Eulàlia», per a via de de 5” la locomotora, referida
anteriorment.





Locomotora
Diesel «RENFE 311», per a via de 7 ¼ ”.





Locomotora
Diesel «Berbena», per a via de 5 ”.

A
aquesta relació hi hem d’afegir les següents locomotores de les
quals no en tenim notícia actual ni tampoc disposem de fotografies
seves:


Locomotora Diesel alemanya V110, per a via de 5”.

Tres locomotores de maniobres diesel, genèriques, les tres per a
vies de 5”.

A
banda de la seva pròpia activitat com a modelista, altres socis del
Club van fer servir el seu taller per construir i ajustar les seves
creacions.

Així
el company i soci del Club Ferroviari de Terrassa, en Manel Tarés, ja traspassat, hi construir
la seva locomotora diesel «SHOMA», la carrosseria i el rodatge de la
qual van ser obra del Josep Julià. Era un model a escala de la
locomotora actualment en funcionament al «Tren del Ciment», de la
Pobla de Lillet.

Com
a company i bon amic d’en Josep Farell, soci també del Club
Ferroviari de Terrassa, el va ajudar a acabar la construcció de la seva
la màquina de vapor «Margot» JF Núm. 1 que van estrenar i encendre per primer cop al Centre Cultural
a la Festa Major
del 1990.


Locomotora
de vapor «Margot», per a via de 5 ”.

Al
següent videu, 
gravat per en José Luis García, igualment company i soci del Club Ferroviari de Terrassa,  hi veureu la construcció d’aquesta locomotora, pas a pas,
per part d’en Josep Farell, i també en Josep Julià a partir del minut 43. El veureu ajudant a carregar i
descarregar la màquina i al circuit particular de «Can Fonollet»,
del mateix Josep Julià, on es fan fer les primeres proves de
funcionament.

Construcción
de una locomotora de vapor vivo por Josep Farell
També
va participar en la construcció de locomotores, vagons i bogies del
«Tren del Parc de Ribes Roges», de l’AFEVI, de Vilanova i la
Geltrú. La seva activitat, en
aquest cas, va ser força important. Va construir el material
relacionat a continuació, tot per a via de 5”, amb indicació aproximada
de la seva data de construcció:



Locomotora de vapor, tipus 230, «Ciutat de Vilanova», del 1.993.




Locomotora Diesel «FGC 254.01» vermella i grisa,de funcionament
elèctric, 




Locomotora Diesel «FGC 254.02» vermella i grisa, de funcionament
elèctric, de finals del 1.999.



Locomotora Diesel «RENFE 319» groga i grisa, de funcionament
elèctric, feta entre els anys 1.999 i 2002.





Locomotora de vapor tipus «GARRATT 030 + 030», feta entre els anys 1.999
i 2002.



Locomotores Diesel «RENFE 1.600» plata, «americana», del
1.990.




Locomotores Diesel «RENFE 1.600» verda, «americana», del 1.990.

I també va construir el següent material de l’AFEVI, del qual no disposem  de cap fotografia:

– Locomotora de vapor «ALVAREZ & JULIA», núm. 10, comprada a un afeccionat de Castellò de la Plana.

– Locomotora Diesel genèrica, «SÚPER SER», de funcionament elèctric, del 1990.
– Bastidor i engranatges d’una locomotora Diesel genèrica, «CURRUPIPI» de funcionament elèctric, del 1990.

Cotxes amb bogies compartits, tipus «Jacobs» del 1.990

Vagó de dos bogies de 3 eixos, tipus «Torpede», del 1.990

Finalment
ens consta que cap 1.980 va construir dos circuits particulars amb el seu material corresponent (per en Francesc Llaurador, de Salou i per en
Joan Rosdevall).



Final de la Segona Part.
Seguirà properament.







Agraïments:

El text d’aquesta biografia d’en Josep Julià s’ha elaborat a partir de la informació facilitada pels següents companys i socis que molt amablement han atès a qui subscriu: Ildefons Argemí, Francesc Mas, Eloi Mateu, Jordi Orta i Josep Farell.  Les fotografies que l’acompanyen les han facilitat alguns dels companys citats i també del company Albert Carretero i algunes s’han descarregat d’Internet. A tots ells, el nostre agraïment.





Observacions:


Si algun lector d’aquest escrit detecta o constata algun error, li agraírem molt que ens el comuniqui per tal de fer l’esmena corresponent.

Al final d’aquesta biografia relacionarem les fonts en les quals s’ha basat tot l’escrit. A data d’avui, no ens és possible perquè la biblioteca del Club Ferroviari de Terrassa no està operativa temporalment.






Deixa un Comentari

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.