Julià Aguilar.
– 2019
biografia d’un modelista pioner.
Per
al Club Ferroviari de Terrassa directament o per a socis seus va
construir les següents locomotores:
Diesel «Eulàlia», per a via de de 5” la locomotora, referida
anteriorment.
Diesel «RENFE 311», per a via de 7 ¼ ”.
Diesel «Berbena», per a via de 5 ”.
aquesta relació hi hem d’afegir les següents locomotores de les
quals no en tenim notícia actual ni tampoc disposem de fotografies
seves:
Locomotora Diesel alemanya V110, per a via de 5”.
Tres locomotores de maniobres diesel, genèriques, les tres per a
vies de 5”.
banda de la seva pròpia activitat com a modelista, altres socis del
Club van fer servir el seu taller per construir i ajustar les seves
creacions.
el company i soci del Club Ferroviari de Terrassa, en Manel Tarés, ja traspassat, hi construir
la seva locomotora diesel «SHOMA», la carrosseria i el rodatge de la
qual van ser obra del Josep Julià. Era un model a escala de la
locomotora actualment en funcionament al «Tren del Ciment», de la
Pobla de Lillet.
a company i bon amic d’en Josep Farell, soci també del Club
Ferroviari de Terrassa, el va ajudar a acabar la construcció de la seva
la màquina de vapor «Margot» JF Núm. 1 que van estrenar i encendre per primer cop al Centre Cultural
a la Festa Major
del 1990.
de vapor «Margot», per a via de 5 ”.
següent videu, gravat per en José Luis García, igualment company i soci del Club Ferroviari de Terrassa, hi veureu la construcció d’aquesta locomotora, pas a pas,
per part d’en Josep Farell, i també en Josep Julià a partir del minut 43. El veureu ajudant a carregar i
descarregar la màquina i al circuit particular de «Can Fonollet»,
del mateix Josep Julià, on es fan fer les primeres proves de
funcionament.
de una locomotora de vapor vivo por Josep Farell
va participar en la construcció de locomotores, vagons i bogies del
«Tren del Parc de Ribes Roges», de l’AFEVI, de Vilanova i la
Geltrú. La seva activitat, en
aquest cas, va ser força important. Va construir el material
relacionat a continuació, tot per a via de 5”, amb indicació aproximada
de la seva data de construcció:
elèctric,
elèctric, de finals del 1.999.
elèctric, feta entre els anys 1.999 i 2002.
i 2002.
1.990.
– Locomotora Diesel genèrica, «SÚPER SER», de funcionament elèctric, del 1990.
Cotxes amb bogies compartits, tipus «Jacobs» del 1.990
Vagó de dos bogies de 3 eixos, tipus «Torpede», del 1.990
ens consta que cap 1.980 va construir dos circuits particulars amb el seu material corresponent (per en Francesc Llaurador, de Salou i per en
Joan Rosdevall).
Agraïments:
El text d’aquesta biografia d’en Josep Julià s’ha elaborat a partir de la informació facilitada pels següents companys i socis que molt amablement han atès a qui subscriu: Ildefons Argemí, Francesc Mas, Eloi Mateu, Jordi Orta i Josep Farell. Les fotografies que l’acompanyen les han facilitat alguns dels companys citats i també del company Albert Carretero i algunes s’han descarregat d’Internet. A tots ells, el nostre agraïment.
Observacions:
Si algun lector d’aquest escrit detecta o constata algun error, li agraírem molt que ens el comuniqui per tal de fer l’esmena corresponent.
Al final d’aquesta biografia relacionarem les fonts en les quals s’ha basat tot l’escrit. A data d’avui, no ens és possible perquè la biblioteca del Club Ferroviari de Terrassa no està operativa temporalment.
Deixa un Comentari