En Josep Julià Aguilar. 1931-2019. Petita biografia d’un modelista pioner. Primera Part.

En Josep Julià Aguilar. 1931-2019. Petita biografia d’un modelista pioner. Primera Part.
Josep
Julià Aguilar.
1931
– 2019
Petita
biografia d’un modelista pioner.



Primera Part.
Fa pocs mesos, el Club Ferroviari de Terrassa, va encomanar en
Josep Julià, soci veterà nostre, la construcció artesanal de rodes
i eixos per a la restauració de locomotores i vagons “Payá”, a
escala 0, donats per socis o per hereus de socis. El vàrem visitar
al seu taller i vàrem fer coneixença de la seva persona i de la
seva col·lecció de trens d’escales diverses que molt amablement ens
va ensenyar i permetre fotografiar.

Lamentablement
en Josep Julià, va morir el passat 6 de juliol del 2019, fa poques
setmanes, tal i com vàrem publicar en aquest Butlletí per a
informació de tothom. Al seu moment li volíem dedicar un petit
article sobre les peces de la seva col·lecció. Ara, però, després
de la seva mort hem decidit dedicar l’article a la seva immensa obra
com a modelista, actiu fins a la seva fí a el seu taller.
Locomotores de «vapor viu».



En
Josep Julià va ser un dels pioners, a tot l’estat espanyol, en la
construcció artesanal de locomotores de l’anomenat 
 «vapor viu»,
i també, de vagons, vies, desviaments i demés material ferroviari
complementari, per a via de 5, 7 ¼ , 10 i 15 polzades.


La
primera locomotora de vapor viu que es va construir a l’estat
espanyol, la van fer conjuntament els afeccionats David Martorell i
Alejandro Álvarez Stein. I la primera locomotora de vapor viu que va
fer en Josep Julià, la va fer associat precisament amb l’Alejandro
Álvarez Stein. La locomotora es va exhibir al 1982, al Centre
Cultural de Terrassa, a l’exposició que va organitzar el Club
Ferroviari de Terrassa anomenada «Els
altres trens». Com aquesta locomotora,
els dos socis, en varen fabricar i vendre força més amb la
marca comercial «ALVAREZ & JULIA».


Era
una locomotora de vapor de veritat, per a via de 5”, que feia servir
caldera de vapor, aigua i carbó mineral com a combustible. No era
cap model a escala reduïda de cap locomotora de vapor real que
hagués existit mai. La seva forma i el seu funcionament eren, però,
bàsicament similars a qualsevol màquina de vapor real, llevat de la
transmissió que era per cadena. Les locomotores d’aquest tipus que
es varen comercialitzar eren conegudes popularment com a «ALVAREZ» o també com a 
«ALVARITAS».


Anunci
de la locomotora «ALVAREZ & JULIA» publicat a «EL CORREO
CATALAN», l’11 de març del 1980, en plena dictadura feixista espanyola.


En
Josep Julià conduint la «ALVAREZ», en la demostració de vapor
viu davant del Centre Cultural de Terrassa, al 1984, arran amb
l’exposició «Els altres trens» organitzada pel Club Ferroviari de
Terrassa.




El
company i soci, en Manel Gómez, conduint amb una «ALVAREZ» de
vapor al 1980.




Una locomotora «ALVAREZ», propietat d’un afeccionat valencià.

Les
«ALVAREZ» d’en Julià es varen vendre per tot l’estat espanyol.
Algunes han estat restaurades i renovades darrerament per bons
afeccionats al vapor viu, tal i com va fer el CIMAF, Círculo
Madrileño Ferroviario. Als enllaços següents us facilitem totes
les notícies publicades per aquesta associació referides a la seva
compra, restauració, renovació i modificació:

Presentación
de la locomotora de vapor FCD 020-004 “Bicicleta”
Se
inician los trabajos de restauración de la «Bicicleta»


La
«Bicicleta» del Ferrocarril de las Delicias.

Parque
móvil del Ferrocarril de las Delicias



Tenim constància de que el Josep Julià va fer com a mínim unes 10 locomotores de vapor, de mena diversa, del tipus «ALVAREZ & JULIA» i també d’altres locomotores articulades tipus «Mallet», també per a via de 5”.



Locomotores tipus Diesel, amb motor elèctric.

També construïa i venia a qui les volgués,
locomotores tipus Diesel, que funcionaven amb bateria i un motor
elèctric. Tampoc no eren models fets a escala de cap locomotora
real. La segona locomotora que va adquirir el Club Ferroviari de
Terrassa, la «Eulàlia», arran de la creació del F.C. de
Vallparadís va ser una d’aquestes locomotores. Les construïa a la
finca de 
 «Can Fonollet» a tocar del barri de les Fonts de
Terrassa i les feia circular i les provava en un circuit a l’aire
lliure que ell mateix s’havia construït a la mateixa finca. Aquesta
locomotora encara es conserva en funcionament als dipòsits del F.C.
de Vallparadís.

El
soci i responsable de la seva compra, en Francesc Mas, provant la
locomotora comprada al circuit de 
«Can Fonollet», acompanyat dels
seus fills, al 1993.





Locomotora
Diesel 
«ALVAREZ», que funcionava amb bateria i motor elèctric.
A
més d’aquestes locomotores Diesel genèriques, també va construir
models a escala de les locomotores «RENFE Sèrie 311», per a via de
7 ¼” i 3 models a escala de les locomotores «RENFE ALCO Sèrie
2100», totes elèctriques i per a via de 5”. En conjunt, es
considera que va arribar fer més de 15 locomotores Diesel,
elèctriques i per a via de 5”. A tot plegat encara cal afegir-hi la
construcció i venda de rodatges TIPUS 030 sense carrosseria, i per a via de
5”, que cadascú completava al seu gust.



Final de la Primera part.
Seguirà properament.







Agraïments:


El text d’aquesta biografia d’en Josep Julià s’ha elaborat a partir de la informació facilitada pels següents companys i socis que molt amablement han atès a qui subscriu: Ildefons Argemí, Francesc Mas, Eloi Mateu, Jordi Orta i Josep Farell.  Les fotografies que l’acompanyen les han facilitat alguns dels companys citats i també del company Albert Carretero i algunes s’han descarregat d’Internet. A tots ells, el nostre agraïment.





Observacions:

Si algun lector d’aquest escrit detecta o constata algun error, li agraírem molt que ens el comuniqui per tal de fer l’esmena corresponent.


Al final d’aquesta biografia relacionarem les fonts en les quals s’ha basat tot l’escrit. A data d’avui, no ens és possible perquè la biblioteca del Club Ferroviari de Terrassa no està operativa temporalment.

Deixa el teu comentari a Cancela la Respota

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.