LES ESTACIONS
Les Fonts Terrassa Rambla Vallparadís Universitat Terrassa Estació del Nord Terrassa Nacions Unides
 
 L'ANTIGA ESTACIÓ DE TERRASSA EN SUPERFÍCIE 1919-1986
La primera estació de Terrassa dels Ferrocarrils de Catalunya va ser provisional i ubicada just al nord del pas a nivell de la carretera de Montcada. L’estació provisional disposava de dues vies i una andana amb una petita edificació per a vendre bitllets. El 1921 es va construir l’estació definitiva, que comptava amb un gran edifici de viatgers situat en perpendicular a les vies i amb la façana a la zona eixamplada del portal de Sant Roc, la plaça Anselm Clavé. L'edifici de viatgers tenia tres seccions, essent el cos central d'una sola planta i els laterals amb un pis. El cos central acollia el vestíbul amb el despatx de bitllets, el cos més proper a la rambla d’Ègara acollia una cafeteria i el més proper al carrer Vinyals un espai d’expedició de petites mercaderies. Per accedir a les vies calia passar a una terrassa que s’estenia al llarg de tota la façana interior, des de la qual es baixava a les andanes inicialment a través de dues escalinates. L’estació entre 1921 i 1926 tenia tres vies i dues andanes, amb una andana central entre les vies 2 i 3 i una via morta a continuació de les vies 2 i 3 pel costat Barcelona. El 1926 es va modificar la posició de la via 2, passant a ubicar-se l’andana central entre les vies 1 i 2. Entre 1946 i 1949 es va fer una segona reforma, elevant les andanes, simplificant la platja de vies a l’entrada de l’estació, formigonant la plataforma de les tres vies i igualant-ne el seu punt final, agrupant en una sola escalinata l’enllaç entre la terrassa i l’andana, cobrint les dues andanes i la terrassa amb una marquesina del nou tipus unificat i creant una porta de sortida de l’andana de la via 1 a la rambla d’Ègara. Aquesta configuració dels anys 1940 és la que va subsistir a l’estació de Terrassa en superfície fins al seu tancament el maig de 1986.
EVOLUCIÓ DE LA CONFIGURACIÓ DE L'ESTACIÓ EN SUPERFÍCIE 1919-1986
Estació provisional al costat del pas a nivell de la carretera de Montcada  Estació definitiva, 3 vies i 2 andanes. L'andana central s'ubica entre les vies 2 i 3 Modificació de l'andana central, passant a ubicar-se entre les vies 1 i 2 Modificació platja de vies entrada estació, igualament final de vies, elevació d'andanes i modificació escales d'accés a andanes
FOTOS
Font fotos: (1) Arxiu FGC | (2) Josep Maria Sagarra i Plana | (3) Brangulí Fotògrafs | (4) Arxiu Cuyàs | (5) Toni Vallès, Ildefons Argemí, arxiu Club Ferroviari de Terrassa
 ANYS 1980
Edifici de viatgers de Terrassa des del portal de Sant Roc, durant els seus últims temps en servei (5) Interior del vestíbul de l'estació (5) Una altra vista del vestíbul de l'estació, amb les taquilles, el quiosc i el bar (5) Terrassa coberta a la façana interior de l'estació (5)
       
Una altra vista de la terrassa interior (5) Vista general de les vies i andanes de l'estació de Terrassa en superfície (5) Automotor 400-500 "granota" arribant a Terrassa procedent de Barcelona Plaça Catalunya (5) La via 1 des de la terrassa d'accés a les andanes, amb el característic disc d'aturada dels trens (5)
   
Unitat 400-500 de FGC "granota" al pas a nivell de la carretera de Montcada (5) Entrada a l'estació de Terrassa vista des de la barana que separava les vies de la rambla d'Ègara, ja reurbanitzada després del soterrament de les vies (5) Via en superfície ja sense servei a l'antic pas del carrer Gasòmetre. Aquest espai actualment és ocupat pel carrer del Tren de Baix (5) "Granota" sortint del nou túnel urbà de Terrassa, amb les restes de l'antic traçat en superfície encara ben visibles (5) 
     
Estació de Terrassa sota una capa blanca de la nevada de l'any 1985 (5) Automotor 400 "granota" sota la neu l'any 1985 (5) L'automotor sèrie 400-500 "granota" al pas a nivell de la carretera de Montcada durant la nevada de l'any 1985 (5) Detall del senyal lluminós 524 (5)
     
Automotor 503 a la via 1 de Terrassa a punt per sortir cap a Barcelona (5) Edifici de viatgers des de la rambla amb carrer Guttenberg (4) Final de les vies a Terrassa (4) Una unitat 400 "granota" a la via 1 de Terrassa (4)
 ANYS 1945-1950 (reforma de l'estació)
Tram final de la línia, entre el pas a nivell de la carretera de Montcada i l'estació (1) Vista del nou accés a l'andana des de la terrassa per una única i àmplia escalinata (1) Entrada a l'estació de Terrassa encara amb la configuració antiga de vies (1) Obres de construcció de la marquesina a l'andana central, que també s'elevava (1)
L'estació en plenes obres de transformació (1) Vista general des de la terrassa, amb les vies 2 i 3 encara de longitud desigual (1) Via 1 completament aixecada per a la seva transformació (1) Andana central ja amb marquesina i via 2 formigonada (1)
Vista final de l'estació transformada, amb la via 1 ja formigonada (1) Una altra vista des de l'andana central (1) Via 1 formigonada vista des del costat Barcelona (1) Entrada a l'estació de Terrassa amb la nova configuració de vies (1)
 ANYS 1926-1945
     
Multitud de viatgers baixant del tren a la via 2 (3) Tren Brill metal·litzat a la via 1 de Terrasa (2) Vista des de la terrassa de l'estació (2) Tren Brill a la via 1 vist des de l'andana del moll de la via 3 (2)
       
Vista de l'edifici de viatgers de Terrassa i la plaça Anselm Clavé (1) Vista general de la configuració d'andanes, on només la primera tenia marquesina (1) Tren Brill a la via 1 de Terrassa (1) Antiga configuració de la platja de vies a l'entrada de Terrassa. A la dreta la segona via pel costat Barcelona era morta i donava accés a la via 3 (1)
       
L'edifici de viatgers des de la rambla (1) Una altra vista general de l'estació de Terrassa amb les andanes baixes (1)    
 ANYS 1921-1926
Edifici de viatgers defintiu de Terrassa (1) Vista de la zona de vies en la seva configuració inicial (2) Edifici de viatgers de Terrassa des de la rambla (1) Edifici de viatgers i configuració inicial de les andanes (1)
 ANYS 1919-1921 (obres i estació provisional)
Obres de construcció de la línia a l'entrada de Terrassa (1) Obres de construcció de la línia a l'entrada de Terrassa (1) Estació provisional de Terrassa en construcció (1) Estació provisional de Terrassa ja en la seva configuració que duraria menys de dos anys (1)

< Anar a Inici 100 anys del Tren de Baix