Terrassa i el ferrocarril
Línia del Nord (Rodalies) Línia de Catalunya (FGC) Monument a la locomotora de vapor  Comerç de modelisme ferroviari 
Línies R4 i R12 Línies S1 Rambla d'Ègara amb c/Galileu C/Gaudí, 4
 Línia del Nord (Rodalies de Catalunya, operat per renfe)
27/11/1852  Concessió per Reial Cèdula a la "Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Saragossa" 
02/05/1855  S'obre la secció entre Montcada i Sabadell (11,9 km) 
14/03/1856  El primer tren oficial arriba a Terrassa
04/07/1859  S'inaugura la línia fins a Manresa 
01/05/1860  El tren arriba a Lleida 
18/09/1861  El tren arriba a Zaragoza 
21/03/1862  El tren arriba a Barcelona des de Montcada (11 km) 
1865  La companyia pren el nom de "Ferrocarril de Zaragoza a Pamplona i Barcelona" 
13/02/1878  La línia passa a formar part de la "Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España" 
1901 Es construeix l'edifici de l'estació actual de Terrassa
1911 Comencen els treballs de desdoblament de via entre Terrassa i Manresa
1928 Electrificació entre Montcada-Bifurcació i Manresa (1500 volts DC)
1941 Es crea la Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE)
1956 Exposició commemorativa del centenari del ferrocarril a Terrassa
1962 Les riuades del 25 de setembre afecten greument la línia. Durant un temps, els trens que vénen d'Espanya acaben el seu trajecte a Terrassa i s'ha d'arribar a Barcelona per carretera.
1965 Es canvia la tensió elèctrica a 3000 volts DC a les línies Barcelona-Manresa; Montcada Bifurcació- Ripoll- Sant Joan de les Abadesses i Ripoll- Puigcerdà
1973 Es canvia el sentit de circulació dels trens. A partir d'aleshores els trens circularan per la dreta, com a la resta de Catalunya
29/05/1994 S'inaugura el soterrament de les vies de la Renfe al seu pas per Terrassa i la remodelació de l'edifici de l'estació
2001 La integració tarifària permet que usant un sol bitllet es pugui viatjar en tren, autobús i metro pagant una sola vegada
3/3/2008 Es posa en servei la nova estació de Terrassa Est
2010  La Generalitat de Catalunya es fa càrrec de Rodalies de Catalunya (línia R4) i 1 any més tard també dels serveis Regionals (línia R12)
Més informació i fotos de la línia del Nord a trenscat.cat:
Estació de Terrassa www.trenscat.com/renfe/terrassa_ct.html
Estació de Terrassa Est www.trenscat.com/renfe/terrassaest_ct.html
 Línia de Catalunya (Línia Barcelona-Vallès, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya FGC)
1911 Es crea la companyia Ferrocarrils de Catalunya S.A., en una complicada operació financera feta gràcies al Sr. F. S. Pearson, amb la principal finalitat de tenir el Tren de Sarrià i poder expandir els seus interessos
11/1916 S'obre el tram de Sarrià a Les Planes
1917 S'inaugura la línia fins a Sant Cugat
28/12/1919 Arriba el primer tren procedent de Barcelona
1921 Es construeix l'estació final dels Ferrocarrils de Catalunya
1934 La Companyia unifica a 1200 volts DC, la tensió elèctrica de les dues línies que explota
1936 Una comissió obrera de la Companyia s'encarrega de l'explotació de la xarxa
1962 Les riuades del 25 de setembre afecten greument l'últim tram de la línia. Es va construir una estació temporal al carrer que ara es coneix com carrer del Tren de Baix
1977 La situació econòmica de la Companyia esdevé pèssima i s'anuncia la supressió del servei pel dia 30 de juny
06/1977 Per evitar el tancament, les línies es transfereixen a FEVE
28/07/1978 Amb la reinstauració de la Generalitat de Catalunya, el Govern Central transfereix les línies explotades per FEVE al govern autònom
1983 Es posa en servei una nova generació de trens (unitats 111), que incorporen la més recent tecnologia ferroviària del moment
16/05/1986 S'inaugura el soterrament de l'última secció de la línia i la nova estació subterrània
1993 S'acaba la doble via entre Terrassa i Sant Cugat
1996 A finals de juny es posa en servei el Metro del Vallès, que permet que surti un tren cap a Barcelona cada 12 minuts
2001 La integració tarifària permet que usant un sol bitllet es pugui viatjar en tren, autobús i metro pagant una sola vegada
16/10/2003 Es dóna inici a les obres de perllongament del Metro del Vallès cap al campus universitari, l'estació del Nord i Can Roca
15/01/2009 La primera tuneladora comença a perforar el primer túnel del perllongament des de Can Roca cap a la Rambla, després d'anys adequant els recintes on aniran les estacions de Vallparadís Universitat, Estació del Nord i Nacions Unides
13/04/2010 La segona tuneladora arriba a La Rambla després d'haver perforat el segon túnel des de Can Roca
Més informació i fotos de la línia de Catalunya a trenscat.cat:
Estació de Terrassa Rambla www.trenscat.com/metrovalles/terrassarambla_ct.html
Estació de Les Fonts www.trenscat.com/metrovalles/lesfonts_ct.html
Club Ferroviari de Terrassa - www.terrassatrens.cat - info@terrassatrens.cat - Tel. 937 869 049